حیاتیترین مهرهٔ بازی ایست که در واقع حضور تمام مهرههای شطرنج برای دفاع از شاه خود و حمله یا 
تخریب مستقیم یا غیر مستقیم شاه حریف هست. شاه فقط میتواند به تمامی اطراف و خانههای مجاور خود
 برود. نکتههای مهم در رابطه با شاه:
- بین ۲ شاه همیشه باید لااقل یک خانه فاصله باشد. 
 - 
 - در صورت این که شاه توسط هر یک از مهرههای شطرنج (غیر از شاه حریف) مورد تهدید قرار 
 
- گرفت، اصطلاحا کیش شده و ۳ راه (برای اسب ۲ راه) برای «رفع کیش» وجود دارد. 
 
- 
- ۱-حرکت دادن شاه 
 - ۲-گرفتن مهرهٔ تهدید کننده 
 - ۳-گذاشتن مانع در مسیر تهدید مهرهٔ تهدید کننده شاه. 
 
 
 
 از آنجا که اسب مانعی برای حرکت نمیشناسد، بنا براین رفع کیش با حربه آخر امکان ندارد.